Eindelijk uit de schaduw

Gepubliceerd op 1 juni 2016

Met een rake trap van Tat trad een groep Kolping-Dynamo spelers definitief uit de schaduw van wat jarenlang als Kolping-Dynamo’s gouden generatie werd gezien. Promotie naar de 4e klasse werd bewaarheid na een bloedstollende tweestrijd met Diosa. Terwijl medespelers zich op het ontblote sixpack van Tat stortten, wist voorzitter Fred Brom al: "Dit is een goed stel hoor."

Doodmoe werden ze ervan. De eeuwige anekdotes van assistent trainer Heuver. Al voor de bodem van de eerste Cola Vieux in zicht was, ging het steeds weer over die beslissende van Den Brok op het veld van Kunde of die mislukte breedtepass van Melenhorst tegen Alverna. Zondagmiddag 29 mei iets na 17 uur rekenden ze voorgoed af met die levende legenden uit het Kolping-Dynamo verleden en creëerden ze hun eigen anekdotes. Fast forward 20 jaar: Pepijn met het voorhoofd op de kantinebar, voor de 368e keer verhalend over de misser van Wannes en hoe het toch nog goed kwam door de trap van Tat.

Falen

Het opzichtig falen van Wannes in de penaltyreeks dreigde inderdaad nog even roet in het eten te gooien. Wellicht was het ook te veel gevraagd; als kind van de club het leven uit je eigen legende te moeten schieten. Niet toevallig ontbraken generatiegenoten Voske en Cas met vage blessures, liet Rom zich opzichtig wisselen op het moment dat hij zijn verantwoordelijkheid moest nemen en pakte Tom geen enkele penalty klem.

Nuchter

Terwijl achter hem de spelers uitbundig feestten analyseerde Theo Peters kort na de wedstrijd al opvallend nuchter. “Diosa kan niet van je winnen, maar je kunt wel van ze verliezen. Op de momenten dat we de linies kort op elkaar hielden konden zij daar niet zo makkelijk meer tussendoor spelen. Als je dan ook nog eens tijdig kantelt door diagonaal naar binnen te knijpen en hoog pressie zet, dan kun je eigenlijk niet meer verliezen.”

Rek

Voorzitter Fred Brom verwoordde het allemaal wat tactischer: "Onverdiend? Dat interesseert me geen reet! Dit is een goed stel hoor. En er zit nog rek in. Jongens als Jeroen kunnen alleen nog maar groeien." Waarna Brom voor een vriendenprijsje de bloemen van Diosa wist over te nemen. Op de achtergrond zat collega-bestuurder Co achter de vrouwtjes aan. "Winnen, daar word ik geil van.” Benieuwd wat de vierde klasse het komend seizoen met het libido van Co doet.