Eldorado

Gepubliceerd op 29 februari 2012

Zacht lenteweer, een klinkende overwinning op een imponerende tegenstander en - als klap op de vuurpijl - een schaal vol broodjes Unox. Park Brakkestein veranderde zondag in een waar Eldorado. Dankzij Anne Duis, El Salvador.

Slap Gras-berichten berusten niet (geheel) op de waarheid en moeten met een korrel (of meer) zout genomen worden

Wie zich liet bijpraten over de problemen de voorbije weken, schudde het hoofd vol ongeloof. In niets leek Kolping-Dynamo zondag nog op het wespennest waar iedereen zich koningin waande, maar eenvoudige werksters de lakens uitdeelden. Een gewonnen rechtszaak maakte vorige week de weg vrij, El Salvador liet de zon daadwerkelijk stralen en veranderde Kolping binnen een week van hel in heilstaat. Zijn tactisch meesterplan en gouden wissels loodsten een ontketend Kolping zondag met totaalvoetbal langs een technisch superieur, maar kansloos AAC-Olympia. Zo spelend lijkt promotie voor de Kolping-machine slechts een kwestie van tijd.

Uithangbord

Ook Fred Brom verdient credits voor de wederopstanding van de club die door interne perikelen lang op de rand van de afgrond bivakkeerde. Nadat de Arnhemse rechtbank eind vorige week besliste dat de overeenkomst tussen Kolping en Duis wel degelijk rechtsgeldig was, aarzelde Brom geen moment en bood Duis een contract voor het leven aan. Brom: “Wij staan het Manchester-United model voor. Van mij hoeft Anne niet elke dag met de jongens op het veld te staan, daarvoor nemen we veldtrainers aan. Anne is voor de tactiek op zondag, de lange termijn en hij fungeert als uithangbord.”

Standbeeld

Inmiddels gaan al stemmen op om bij het stadion een standbeeld van Duis te laten verrijzen. Naar verluidt zou Vincent Boelaarts, oud sterkeeper van Kolping en bekend van onder meer kunstwerk ‘de poepende man’, benaderd zijn om het standbeeld te ontwerpen. Officieel ontkent Brom, maar supporters signaleerden ‘materiaalman’ Theo Peters vanochtend al bij Karwei met een kar vol gereedschap. Van de excentrieke Boelaarts is bekend dat hij graag werkt met ‘kwaliteitsmateriaal van Karwei’. Peters wilde het standbeeld voor Duis niet bevestigen maar zei desgevraagd wel het ‘helemaal geen slecht idee’ te vinden. Het gerucht dat de broodjes Unox geserveerd zouden zijn om een standbeeld van fecaliën te kunnen bouwen, deed Peters af als ‘slap gelul’. “Ik lees de laatste tijd wel meer onzin. Zelfs op onze eigen website kom ik de grootst mogelijke flauwekul tegen. Dat heeft met voetbal allemaal niks te maken.”

Naar huis

De laatste supporters die zondagavond feestend Eldorado’s El Cantina verlieten, zagen op het hoofdveld een dolgelukkige Ricardo zijn tent inpakken. Occupy Kolping lijkt niet langer nodig, nu de club is veranderd in een land van melk en honing waar de zon altijd schijnt. Ricardo: ‘Ik ben blij dat het niet regent, dan is het altijd zo’n gedoe. Nu kan ik de tent gewoon direct droog op zolder leggen.” Vlak voordat hij wegreed wilde de duidelijk geëmotioneerde Ricardo daar nog wel wat aan toevoegen. “Het is een vermoeiende periode geweest, maar ik ben intens blij dat ik de club er weer bovenop heb kunnen helpen met mijn actie. Maar nu ga ik echt naar huis.”