Kolping-Dynamo op kampioenskoers

Gepubliceerd op 12 september 2015

“Niet te vroeg juichen, we spelen nog 23 finales.” Interim-trainer Heuver bleef nuchter na de 2-1 winst op Elistha. Ontegenzeggelijk zette zijn ploeg een reuzenstap richting het kampioenschap in de 5e klasse F.

Onder trainer Ton Gerrist wisten ze nog geen punt te halen, onder leiding van Heuver haalt het team tot nu toe de maximale buit. Terwijl de eerste spreekkoren om het vertrek van Gerrist al klonken, schaart het Kolping-bestuur zich vooralsnog vierkant achter Gerrist. Voorzitter Fred Brom: “Als bestuur hebben wij er alle begrip voor dat Ton na zulke moeizame weken toe was aan vakantie. Geloof mij nou, volgende week zit Ton gewoon weer op de bank.”

Heuver-effect

Kwart voor 5, een half uur na de wedstrijd. Onder de hiphopbeats van Kendrik Lamar komt Silvano de kantine binnenswingen. Een opvallend montere Monteiro, na zijn wissel in de rust. “No sweat man! Ik ben chill. Goede wissel van de coach! Tactische meesterzet. Haha. Maare, heb je een peukje voor me?” Tom Brom, die wederom geen penalty wist te stoppen, spreekt een kwartier later aan de bar van het Heuver-effect. “Vooropgesteld: Ton is geen slechte coach. Maar het is wel een schoolmeester. Op een gegeven moment is dat uitgewerkt. Spelers hebben dan behoefte aan een lossere aanpak. Je ziet sommige jongens nu opbloeien, weer initiatief nemen. Neem Rom. Dat is toch een schuchtere Limburger. Die jongen had onder Ton nog geen doelpunt gemaakt. Vandaag schiet ie er twee in. Dan mag ie van mij ook een keer zijn man laten lopen bij zo’n tegendoelpunt.”

Provocaties

De gezellige sfeer na de overwinning slaat vervolgens snel om. Voortdurende provocaties van Erkan en Memmeth tijdens Turkije-Nederland leiden bijna tot een handgemeen. “Rooie!” bijt Erkan Pepijn toe. “Rrrrustiggg!” riposteert de inderdaad rood aanlopende Kolping-cultheld. Net op tijd draait Jamal zijn dikke kont tussen beide kemphanen. Na de 3-0 van Burak Yilmaz druipen de spelers teleurgesteld af. Buiten stuiten ze op een uitzinnige Memmeth. In zijn Mercedes draait hij toeterend rondjes over de parkeerplaats. “Nog 23 finales, dan weten we het zeker", verzucht Mathijs voordat ie tevreden op zijn fietsje stapt.