Morele winnaar

Gepubliceerd op 19 september 2011

Als voetbal dan toch oorlog is, zou ook de morele winnaar bepaald moeten worden door de regels van de militaire ethiek. Niets is echter rekbaarder dan de moraal, zo toonde onze eigen club weer eens aan. De dubbele moraal die afgelopen weekend binnen Kolping gold, lijkt op geen enkele ethische basis te kunnen stoelen. Een bijzonder dubieuze rol was daarbij weggelegd voor trainer Duis.

Als generaal neem je de beslissingen die als moreel kompas voor je soldaten dienen te fungeren. En dus was het stuitend om te zien hoe, minder dan 48 uur nadat hij met kompaan Maikel op brute wijze een rookcontroleur van de Voedsel en Waren Autoriteit de kroeg uit sloeg, Voske op uitbundige wijze de 1-5 overwinning op AAC Olympia kon vieren. Zelfs de meest toegewijde Kolping-supporters sloegen de ogen neer bij het horen van de provocerende oerkreten die uit de ongeschoren boeventronie van Voske op te tekenen waren. Bijzonder jammer dat Duis weigerde een voorbeeld te stellen. De agressiviteit van Voske op het veld is te waarderen, de wijze waarop hij zich daarbuiten manifesteert overschrijdt soms iedere norm. Zo kwam hij al herhaaldelijk in opspraak door het ongeoorloofd gebruik van zijn botsauto in het Nijmeegse uitgaansleven.

Morele winnaars waren er gelukkig ook dit weekend. Maikel besloot de beslissing van zijn trainers niet af te wachten en legde zichzelf een wedstrijd schorsing op. Zijn medespelers maakten dankbaar gebruik van zijn afwezigheid door de eerste punten van het seizoen binnen te halen en Kunde met 2-3 te verslaan. Heuf (2x) en Michel waren de (gemiddeld ouder dan 40 jarige) doelpuntenmakers. Guido maakte een verdienstelijk vlaggersdebuut. Aan zijn bril of de invloed van de zon kon het niet liggen, de ethiek die hij hanteerde leverde regelmatig interessante discussies op met de achterlinie van Kolping. Met morele superioriteit wist Guido deze glansrijk in zijn voordeel te beslechten. Wellicht kan Guido dan ook Fred Brom wijzen op diens morele verantwoordelijkheid jegens Voske en Maikel. Het is onbestaanbaar dat Brom vooralsnog de sportieve belangen zwaarder laat wegen dan de gezondheid van deze ontspoorde spelers die er zo gebaat bij zouden zijn zich in een kamertje bij Jacob Lensky te voegen.