Onder de rechter

Gepubliceerd op 6 februari 2012

De machtsstrijd binnen Kolping-Dynamo heeft zich verplaatst naar de rechtbank. Het kamp De Krijger klaagde gister het voltallige bestuur aan bij het Arnhemse hof. Het betwist de rechtsgeldigheid van de contractverlenging van eerste-elftal-trainer Anne Duis en beticht Brom en co van onbehoorlijk bestuur.

De Krijger: “Dit bestuur regeert over zijn eigen graf. Zijn mandaat beperkt zich tot de volgende ledenvergadering. De aanstelling van Duis loopt strekt zich uit over een langere periode. Voor mij is het onbestaanbaar dat dit bestuur daarover beslist.” De contractverlenging lijkt de druppel in een slepend conflict. De Krijger: “Die Brom zit er nu jaren en wat is er uit de jeugd doorgekomen? Over de rest van het bestuur wil ik het niet eens hebben. Zo’n Co is op zich een prima kerel, maar die is vooral blij op het pluche te zitten. Geloof mij nou, die Brom bepaalt alles. Waarom denk je dat zijn zoon niet meer speelt in het eerste. Het is een publiek geheim dat een ruzie tussen vader en zoon daaraan ten grondslag ligt. Een stevige trainer zou zelf bepalen wie hij opstelt, maar die Duis stopt zijn hoofd in de reet van de voorzitter.”

Wie zijn oor te luister legt bij de jeugdafdeling verneemt vooral kritiek op Anne Duis. Een moeder: “Mijn zoontje scoort nu al drie weken op rij de winnende treffer. En als ie thuis komt hoor ik maar één ding: jammer dat Anne er niet was. Hij hoeft van mij niet iedere week langs de lijn te staan bij de E-1, maar het zou hem sieren als ie er eens zijn gezicht zou laten zien. De stap van jeugdspeler naar eerste elftalspeler is bij Kolping niet heel groot.”

De rechtszaak in Arnhem dient waarschijnlijk eind februari. Nietigverklaring van de contractverklaring zou het gezag van Anne Duis geen goed doen en Kolping voor volgend seizoen zonder trainer achterlaten. Reden voor Ricardo om Ocupy-Kolping voort te zetten. Vastgeketend aan een doelpaal op het hoofdveld liet een verkleumde Ricardo weten dat dit ‘desastreuze gevolgen’ kan hebben voor het voortbestaan van de club. Volgens hem zijn er op termijn echter meer tenten te verwachten op het hoofdveld. “Zelfs de langste reis begint met de eerste stap en Aken en Keulen zijn niet in één dag gebouwd. Occupy!”