Rel rond Piet Bastiaans Toernooi: springkussen of springplank?

Gepubliceerd op 20 mei 2012

Opnieuw is het hommeles bij Kolping-Dynamo. Inzet van dispuut is ditmaal het Piet Bastiaans toernooi: gezellige seizoensafsluiting met springkussen of springplank naar het eerste elftal?

De problemen ontstonden toen trainer Anne Duis het bestuur verraste met zijn ideeën voor het Piet Bastiaans toernooi. Het toernooi, tot nu toe vooral een gezellige seizoensafsluiting, is in de ogen van Duis ideaal scoutingmiddel voor het eerste elftal. Daarin is geen ruimte voor bier en barbecue. Duis: “Als mensen een beetje in de zon willen ballen met een biertje in de hand dan gaan ze maar naar de camping of de Spaanse costa’s. Kolping-Dynamo is een voetbalclub. Wat denk je dat daar centraal moet staan? Juist. Als we deze club verder willen brengen, dan moeten we niet bang zijn om scouting 2.0 toe te passen. Dat kan op vele manieren. Ik denk aan een combinatie van de “Legs of Kolping” en de “Gouden Kooi”. Heel simpel: je begint de wedstrijd en iedereen kan steeds de slechtste speler eruit stemmen. Ondertussen mag je elkaar natuurlijk ook naaien, in every sense of the word. De speler die overblijft voeg ik toe aan mijn selectie. Behalve als het Herman Heuver is. Die heeft er nu al een paar keer bijgezeten de laatste weken maar dat leverde nauwelijks iets op.”

Weerstand

Het bestuur vindt bij monde van voorzitter Fred Brom de plannen van Duis “interessant, maar ingaan tegen het wezen van het toernooi.” Volgens Brom moet de gezelligheid centraal staan, in plaats van een “keiharde, commerciële manier van doorselecteren.” Het verschil van inzicht over de opzet van het toernooi lijkt illustratief voor een fundamentele kloof tussen Kolping en Dynamo. Brom verwoordt in feite de weerstand van de groep oud Kolping-leden, die jaren geleden tegen de fusie met Dynamo stemde. Een anonieme oud-Kolpinger: “Kolping is altijd de leukste van de twee clubs geweest. Bij 024 (redactie: Dynamo) ging het er keihard aan toe. Ken je die documentaire “Daar hoorden ze engelen zingen” over de scouting bij Ajax? Nou, dat is kinderspel vergeleken bij de methoden die Dynamo toepaste. Van mij mag je geen groepen uitsluiten op basis van voetbalcapaciteiten. Ik heb me altijd verzet tegen samenwerking met die club. Ik ben Kolping’er, ik blijf Kolping’er, ik word nooit van mijn leven van Dynamo.” Anne Duis: “Dit is wel erg populistisch. Je hoeft in het weekend maar vijf minuten met één oog naar de wedstrijden te kijken en je kan op twee vingers natellen dat er onder onze leden veel draagvlak is voor het negeren van verschillen in voetbalcapaciteiten bij het maken van de selectie.”

Radicale middelen

De scherpe waarnemer Chris van Kolck relativeert de controverse: “In mijn ogen is er niet zoveel aan de hand. Een kleine groep grijpt elke gelegenheid aan zelfs de kleinste verschillen te framen als fundamenteel verschil in karakter tussen de twee clubs.” Maar het zwartepieten lijkt inderdaad begonnen en beide kampen claimen het morele gelijk. Andere Kolping-Dyamo watchers wijzen op het belang van een nieuwe, heldere koers. Ricardo: “De club moet eerst duidelijk definiëren waar zij voor staat en gaat. Dat betekent keuzes maken, waarbij je het per definitie niet iedereen naar de zin kan maken. Nu zwalkt men. Dan zie je dat er bijvoorbeeld knakworsten aan het assortiment worden toegevoegd, maar geen broodjes Unox. Een laf, smakeloos compromis.” Hoewel zijn betrokkenheid bij de fusie onder historici omstreden is, lijken leden vooral naar Roel de Krijger te kijken voor een oplossing. Roel de Krijger: “Ik zie die kloof niet zo. We zijn een club van radicale middelen. Of ik beschikbaar ben? Voorlopig is dat niet aan de orde.” Volgens bronnen rondom het bestuur gaat De Krijger echter wel degelijk een prominente rol spelen. Met spindocters Casper Coert en Guido Niesink zou vorige week vrijdag in café Bruut de slogan “redelijk realistisch Roel” bedacht zijn, maar treden zij pas naar buiten nadat de bedrukte shirts en petjes binnen zijn. Ondertussen is er volgens Brom nog geen keuze gemaakt qua opzet van het Piet Bastiaans toernooi. “Vooralsnog kunnen zowel leden met honger naar de bal als leden met dorst zich aanmelden.”