Verkiezingsuitslag legt Kolping-Dynamo lam

Gepubliceerd op 17 september 2012

De bestuursverkiezingsuitslag bij Kolping dreigt de club in een impasse te brengen. Competitiescepticus Fred Brom en bruggenbouwer Co Stolz kwamen beiden als grote winnaar uit de strijd. De overige bestuursleden werden weggevaagd in deze titanenstrijd. Veel leden lijken strategisch gestemd te hebben om vooral de extreme flanken binnen de club in het gareel te houden. Zo wordt Fred Brom vooral gezien als een Theo Peters light en zien leden in Stolz een gematigde Herman Heuver . Noch Brom noch Stolz kreeg echter het mandaat van een meerderheid van de kolpingleden.

Samenwerking tussen de kemphanen lijkt daardoor onafwendbaar, ondanks hun haast onoverbrugbare standpunten. De populistische Brom wil dat Kolping de competitie direct verlaat. “Geen punt meer naar SJN en de Paasberg”, zo luidde zijn verkiezingsslogan. Stolz verwijt Brom populisme: “Uit de competitie stappen kost ons bakken met geld. We zijn van oudsher een club die het van het spelen tegen andere clubs moet hebben. Dat levert ons weliswaar nauwelijks punten maar wel inkomsten op.” Om uit de impasse te komen is bondsman Roel de Krijger als bemiddelaar aangesteld.

Compromis

Op zijn gisteravond ingelaste persconferentie leek de Krijger af te stevenen op een compromis. “Het clubbelang staat voorop. Tijdens de verkiezingen is het normaal te polariseren, maar beide heren weten dat we een club van compromissen zijn.” Een mogelijkheid die De Krijger het eerst onderzoekt, is om het puntensysteem aan te passen. De Krijger: “Jaren geleden is van de ene op de andere dag besloten om drie punten per overwinning toe te kennen in plaats van twee. Als je nu verliest dan kost je dat zomaar drie dure punten. Als we dat terugbrengen tot één dan komen we Fred tegemoet zonder uit de competitie te hoeven stappen. En Co moet ook beseffen dat we allemaal moeten inleveren in deze crisistijd. Ja, ik ben daarover ook binnen de KNVB in gesprek, maar meer wil ik daar niet over kwijt.”

Smeermiddel

Insiders vrezen een lange periode van onzekerheid. Gisteravond vonden in de bestuurskamer achter gesloten deuren de eerste gesprekken plaats. Opvallende aanwezigen daarbij waren Charles en Ricardo. Dat voedt de geruchten dat De Krijger de mogelijkheid verkent om Charles en Ricardo als smeermiddel toe te voegen aan het bestuur. Beiden staan bekend als gematigd en genieten het vertrouwen van zowel Brom als Stolz. Ook electoraal lijkt het strategisch handig voor Brom en Stolz om Ricardo en Charles niet in de oppositie te laten plaatsnemen. Zij zouden anders bij de volgende verkiezingen optimaal kunnen profiteren van de pijnlijke maatregelen die het bestuur sowieso zal moeten nemen om uit de huidige crisis te geraken. Anne Duis wilde niet reageren. Recentelijk besloten de leden dat de hoofdtrainer geen rol meer mag spelen bij het formeren van het bestuur.